Curs anual de drets humans 2026
Dates: 13/04/2026 al 23/04/2026
Tipus: Curso presencial
Lloc: Universitat Pompeu Fabra | Barcelona
Preus: Preu general: 80€
Preu reduït: 60€
Places: Places limitades a 50 persones
En l’actual context, caracteritzat per conflictes persistents, crisis climàtiques i migratòries, avanços tecnològics accelerats i una preocupant posada en qüestió de les garanties democràtiques i de l’Estat de dret, aquest curs intensiu de dues setmanes ofereix un coneixement essencial per comprendre, defensar i exigir el respecte efectiu dels drets humans tant en el nostre entorn més proper com en l’àmbit internacional.
A partir d’una anàlisi rigorosa dels principals marcs de protecció i de la seva aplicació pràctica, el curs reivindica un coneixement sòlid de les eines que ens permetin interpretar la realitat actual i actuar davant els atacs als drets humans.
Amb 44 anys de trajectòria ininterrompuda, el curs combina l’experiència acadèmica i l’activisme amb l’actualització constant i la reflexió crítica, consolidant-se així com un espai de referència per a qui entén que la defensa dels drets humans no és només un ideal, sinó un compromís necessari i ineludible del nostre temps.
El curs s’estructura en vuit sessions temàtiques, a càrrec d’una persona experta en la matèria. Cada sessió s’inicia amb una exposició a càrrec de la persona experta, seguida d’un espai de debat i reflexió conjunta, a partir dels dubtes i les experiències de les persones participants.
Programa
Dilluns, 20 d’abril, de 17 a 19h | UPF. Campus Ciutadella
PROTECCIÓ NO JURISDICCIONAL DELS DRETS HUMANS A L’ESTAT ESPANYOL
Jordi Reixach
Les principals institucions no jurisdiccionals que vetllen pels drets humans. Es farà especial èmfasi en la institució del Síndic de Greuges: la seva evolució històrica, competències, àmbits d’actuació i funcionament.
Dimarts, 21 d’abril, de 17 a 19h | UPF. Campus Ciutadella
PROTECCIÓ JURISDICCIONAL DELS DRETS HUMANS A L’ESTAT ESPANYOL
Olga Arderiu Ripoll
Les principals institucions no jurisdiccionals que vetllen pels drets humans. Es farà especial èmfasi en la institució del Síndic de Greuges: la seva evolució històrica, competències, àmbits d’actuació i funcionament.
Dimecres, 22 d’abril, de 17 a 19h | UPF. Campus Ciutadella
EL TEMPS DELS DEURES
David Bondia Garcia
Dijous, 23 d’abril, de 17 a 19h | LaFede. c/ Tàpies 3. Bcn
EL TEMPS DELS DEURES
Karlos Castilla Juárez
La sessió servirà per analitzar i reflexionar sobre l’aplicació pràctica de tot allò après en les sessions anteriors. S’exploraran diferents reptes actuals tant a escala estatal com internacional
Pràctiques
Dirigit a
Certificat
Inscripció i preu
Professorat

Olga Arderiu Ripoll
Advocada amb més de 26 anys d’experiència professional en el Dret Penal, penitenciari i de menors. Professora associada al Grau de Criminologia de la Universitat Pompeu Fabra i professora del Màster d’Advocacia i Procura de la Universitat de Barcelona. També ha exercit com a professora de l'Escola de Pràctica Jurídica i del Màster de Dret Penal de l'ICAB durant més d'una dècada.
Té una forta vinculació amb la defensa dels drets humans en els procediments penals, tant davant de les jurisdiccions espanyoles com a nivell internacional. Així mateix, ha estat ponent en nombrosos congressos i taules rodones sobre qüestions altament vinculades als drets humans en el procés penal.

David Bondia García
Doctor en Dret i professor titular de Dret Internacional Públic i Relacions Internacionals a la Universitat de Barcelona i membre de l'IDHC. Ha estat professor convidat a diferents universitats d'Europa, Amèrica, Àsia i Àfrica.
Les seves principals línies d'investigació són la protecció internacional dels drets humans, la jurisdicció penal internacional i els mecanismes nacionals i de proximitat de garantia dels drets humans.

Karlos Castilla Juárez
Advocat i doctor en Dret, és coordinador de recerca de l’IDHC. Anteriorment va ser subdirector de Litigi Internacional en Drets Humans de la Secretaria de Relacions Exteriors de Mèxic.
També és professor associat i membre de grups de recerca en matèria de migració, igualtat, no-discriminació i interseccionalitat, sistemes internacionals de drets humans i dret constitucional a la Universitat de Barcelona, la Universitat Pompeu Fabra i la Universitat Oberta de Catalunya.

Belissa Guerrero Rivas
Advocada amb més de 20 anys d’experiència en els sistemes internacionals de drets humans. Ha treballat al Secretariat Internacional d’Amnistia Internacional, a la Comissió Interamericana de Drets Humans (CIDH) i a l’Oficina de les Nacions Unides contra la Droga i el Delicte al Vietnam, a més d’organitzacions nacionals de drets humans.
És llicenciada en Ciències Jurídicas per la Universidad Centroamericana José Simeón Cañas, té un postítol en Drets de les Dones per la Universidad de Chile i una Maestria en Pràctiques de Drets Humans per les universitats de Universidad de Göteborg, Universidad de Roehampton i Universidad de Tromsø.
Actualment, és consultora internacional en drets humans.

Claudia Jiménez Cortés
Professora de Dret Internacional Públic a la Universitat Autònoma de Barcelona i membre de l'IDHC. És llicenciada i doctora en Dret per la UAB i màster en International Human Rights Law per la Universitat d'Essex i en Estudis Europeus per la UAB. Imparteix docència en diversos programes de grau i postgrau i ha desenvolupat una extensa activitat investigadora.
Les seves principals línies de recerca són els drets humans i el dret penal internacional, àmbits en els quals compta amb nombroses publicacions.

Montserrat Pi i Llorens
Professora de Dret Internacional Públic a la Universitat Autònoma de Barcelona i membre de l'IDHC.
Una de les seves principals línies de recerca és la protecció dels drets humans a la UE, temàtica sobre la qual compta amb diverses publicacions.

Jordi Reixach
Assessor de l’Àrea de Seguretat Pública a la institució del Síndic de Greuges de Catalunya, a més de fer-se càrrec de qüestions relacionades amb Consum i Transport.
És llicenciat en Dret i en Ciències Polítiques i de l’Administració, i actualment és doctorand a la Universitat de Barcelona.

Jaume Saura Estapà
Catedràtic de Dret Internacional Públic i Relacions Internacionals de la Universitat de Barcelona i membre de l'IDHC. Les seves línies de recerca se centren en el Dret Internacional Humanitari, el principi de prohibició de l’ús de la força, la protecció internacional dels drets humans i el Dret Internacional Públic, àmbits en els quals desenvolupa la seva tasca docent i compta amb nombroses publicacions.
Ha estat professor visitant a la Loyola Law School de Los Angeles i en altres universitats europees i llatinoamericanes. Així mateix, ha participat com a observador internacional en diversos processos electorals (Sud-àfrica, Palestina, Bòsnia i Hercegovina, Togo, Timor Oriental, Perú i Guatemala).